Das Weisse Band
Director: Michael Haneke
Intèrprets: Christian Friedel, Ulrich Tukur, Susanne Lothar, Ursina Landi, Burghart Klaussner, Rainer Bock, Leonie Benesch.
Gènere: Drama, suspens. Alemanya, 2009. 140 min.
Valoració: ΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟ
En un petit poble al nord d’Alemanya, una comunitat viu al servei d’un baró propietari de les terres i sota una impecable doctrina protestant. Un dia, el doctor del poble pateix un accident quan un cable lligat entre dos arbres el fa caure del cavall i el deixa greument ferit. Ningú sap qui ha estat el culpable. A partir d’aquí, els fets tràgics no paren de succeïr-se en el si del poblet, cosa que fa augmentar les sospites i desconfiances per part de tothom. Ningú queda lliure, ni tan sols els nens, que són els qui més pateixen les estrictes normes d’educació.“No hi ha res a explicar. El meu principi sempre ha estat fer preguntes, plantejar històries amb situacions molt precises i deixar que l’espectador busqui les respostes per si sol”. A la breu entrevista que hi ha fulletó de l’entrada del cinema, el propi Michael Haneke ja ens avisa del que ens trobarem, o millor dit, del que no ens trobarem: respostes. En realitat, qualsevol espectador una mica familiaritzat amb el seu cinema (Caché, Funny Games) sap com les gasta el director austríac. Pot ser considerat un geni o un farsant, però ningú li pot negar que la seva firma quedarà per sempre i de forma inconfusible en les seves pel·lícules, podent afirmar que “aquest film és un Haneke”. Doncs La Cinta Blanca és possiblement el Haneke portat a la seva màxima expressió.
La sensació en abandonar la sala és confusa, desconcertant, però en cap cas insatisfactòria. Un té la certesa que encara ha de processar part del que acaba de veure, que ha de trobar explicació a molts detalls i que, en aquell moment, encara no es veu en cor de qualificar el film. La mínima esperança que aparegués algun fet mínimament revelador ja ha desaparegut i ara tocar pensar. I és que cap film de Haneke s’acaba quan acaba pròpiament el film, sinó que es queda uns quants dies en ment. És llavors quan t’adones que les imatges de La Cinta Blanca t’han calat d’una forma que gairebé cap altra peli ha aconseguit, i comproves que aquest austríac dels nassos ha aconseguit el que volia. I no et sents estafat, al contrari, ja que, en el fons, resulta gratificant que no t’expliquin les coses per ser tu qui construeixis la teva pròpia explicació. Per Haneke, aquesta és l’essència del cinema.
S’han dit coses diverses sobre aquest film. Entre altres, s’ha descrit com un retrat de l’inici del moviment nazi a Alemanya, o com un desapiadat manifest contra la religió, i les dues poden ser vàlides. En tot cas, jo definiria La Cinta Blanca com una pel·lícula sobre l’odi. L’odi ocult ja present a certes persones (els adults), i l’odi que està començant a créixer a l’interior d’unes altres (els nens). Haneke diferencia clarament aquests dos segments d’edat i ens els perfila a través, com diu ell, d’escenes i imatges molt concretes i amb una força immensa. Tot i caracteritzar-se per les grans dosis de violència, aquí no veiem ni una gota de sang, no fa falta. La sensació que l’odi és present, i la tensió que això genera, comença des de la primera escena familiar, perquè és en el si de cada família on s’origina. És aquella vida la que porta a l’odi.
La figura del mestre, la més sensata, la més humana, és precisament l’única que no té família, que no s’ha de regir per cap codi de conducta. No sabem qui és el culpable dels crims sense resoldre, però sí que sabem que ell no ho és. De la resta d’habitants del poble, ho podria ser qualsevol, perquè tots amaguen l’odi que els motivaria a fer-ho. Tots han crescut allà, sota un protestantisme extrem i asfixiant que marcava el camí a seguir, sense que poguessin posar ni mig peu fora. Els nens de La Cinta Blanca són la pròxima generació, els que la duen al braç de forma humiliant i es moren per fer-ho pagar amb la mateixa moneda o una de pitjor. Uns nens, per cert, interpretats de forma tan brillant com pertorbadora per aquest grup de joveníssims actors austríacs. El repartiment adult tampoc es queda enrere, impressionants tots.
Darrere la càmera, i a través d’un blanc i negre que no fa altra cosa que intensificar les sensacions que provoca la peli i, en certa forma, simbolitzar la cara blanca visible i la cara negre oculta dels personatges, Michael Haneke dóna una nova lliçó. Als seus inquietants plans estàtics, que sempre es queden fora quan es tanca la porta, se sumen enquadraments plens de sentit (l’últim pla, per exemple) i una intencionalitat global en els plans perquè tot quedi implícit. A banda, d’això, i com ja és habitual, ni una nota musical de banda sonora. Fins i tot els crèdits inicials en silenci ja neguitegen. Això sí, també haig de dir que vaig trobar la seva durada un pèl excessiva i que segueixo preguntant-me el sentit d’algunes escenes que, de no ser-hi, ho haurien alleugerit una mica.
Encara repasso mentalment el film, com si no hagués acabat, i tinc cada cop més ganes de tornar-lo a veure. Penso en altres films que m’hagin provocat això i no se m’acut res. Haneke no era traïdor, ell ha plantejat les preguntes i ara jo busco les respostes. Bona part del que he escrit ha anat sorgint de forma instantània, i això m’encanta. Ens tornaríem bojos si tot el cinema fos així, però La Cinta Blanca demostra que l’exercici de buscar les respostes, encara que no resulti totalment revelador, és tan enriquidor com necessari. Tot i no ser una peli apta per a qualsevol espectador, ni molt menys, és imprescindible pels cinèfils o els que acostumen a apreciar tot tipus de cinema.
Les pel·lícules que, passats els dies, et fan reflexionar, són les bones. I aquesta ho és, i molt!
M'agradaM'agrada
Imprescindible!!!
jo encara estic en estat d exoc i ja fa una setmana que la vaig veure!
M'agradaM'agrada
JO TAMBE FA UNA SETMANA, I NO ME LA PUC TREURE DEL CAP.
AIXO ES CINEMA¡
M'agradaM'agrada
Queda bastant clar l’efecte unànime que genera el film amb les vostres tres respostes. Pocs cineastes són capaços ara mateix de fer una pel·lícula com aquesta, i només per això ja se l’ha de valorar de forma extraordinària, encara que triguis a adonar-te amb certesa del que acabes de veure…
M'agradaM'agrada
doncs a mi, que sóc entusiasta de haneke, em va semblar força avorrida… el retrat d’una època i una comunitat està molt bé, i és veritat que pensant-hi després la valores una mica més, però no em semblen excuses suficient per fer una peli tant suporífera i freda… m’agraden més pelis seves anteriors, on potser entens menys per et colpegen més fort
M'agradaM'agrada
Ostres doncs m’estranya que t’avorrís si ets un fan del Haneke. Entenc que per algú no familiaritzat amb ell la peli sigui un “tostón” de categoria, però a mi em va semblar que sabia mantenir la intensitat com per evitar la pèrdua d’atenció. Sí que és extremadament freda, però crec que això contribueix a inquietar d’aquesta forma com ho fa…
De veritat creus que a les seves pelis anteriors entens menys coses? Per mi La Cinta Blanca és la menys explícita de totes, de llarg.
M'agradaM'agrada
mmm potser es que no ho vaig acabar de pillar, o que no vaig entrar-hi en cap moment, o que em vaig passar mitja peli pixantme, nose… la veritat és que la història explícita no em va acabar d’interessar, i tota la qüestió de fons no em va semblar tant forta per crear tant de misteri o algo així. potser és que les altres hanekades són més abstractes, per així dir-ho, no tenen una narrativitat tant clara, i em toquen més d’aprop i em fan pensar més i per això em molen més… o potser és que tenia el cap a una altra banda i la paciència en hores baixes, hehe
en qualsevol cas, prometo oferir-li una segona oportunitat quan se’m presenti la ocasió.
M'agradaM'agrada
Mala peli (potser la pitjor) per tenir pixera… En tot cas, crec que l’estat d’ànim és important amb La Cinta Blanca. Recordo que, al sortir del cine, comentava que en sessió nocturna i després d’un dia laborable no sé si hagués aguantat despert, jejeje.
Per sort, crec que la vaig experimentar tal de forma òptima. Ja explicaràs què tal si fas un segon visionat!
M'agradaM'agrada
Retroenllaç: LES 10 MILLORS PEL·LÍCULES DE 2010 « M.A.Confidential
Retroenllaç: HAPPY END | M.A.Confidential
Retroenllaç: HAPPY END | M.A.Confidential – 12 años de esclavitud