Com és habitual, els últims dies de l’any vénen acompanyats de les pertinents llistes del millor que hem vist durant els últims dotze mesos. Sempre ho he trobat una mica injust, perquè sembla que tot el que no hi entra quedi en l’oblit, però al mateix temps s’ha de dir que és força divertit i que et fa veure amb una mica més de perspectiva aquelles pel·lícules que realment t’han deixat empremta durant aquest 2010. Globalment, no hi ha dubte que el nivell ha estat netament superior al de 2009. L’any passat costava trobar-ne deu, en canvi aquest any he hagut de fer tria.
Aquestes són les 10 millors pel·lícules estrenades el 2010 segons M.A.Confidential:
10 – FISH TANK (Andrea Arnold)
Sens dubte, la millor pel·lícula independent d’aquest any. Un colpidor i sincer drama social i humà que, com de costum, va passar desapercebut degut a la poca promoció i distribució que se’n va fer.
9 – LAS VIDAS POSIBLES DE MR.NOBODY (Jaco Van Dormael)
Un prodigi narratiu en forma d’espiral hipnòtic que encara no m’he tret del tot del cap i que, per alguna raó, encara resulta fascinant quan el recordo.
8 – SHUTTER ISLAND (Martin Scorsese)
Un excitant thriller que va dividir el públic, però que, personalment, em va semblar més que notable i em va enganxar de principi a fi. No, jo no vaig preveure el final als deu minuts de pel·lícula.
7 – UN HOMBRE SOLTERO (Tom Ford)
La “petita joia” d’aquest any. Una història senzilla, però explicada i rodada de forma magistral i amb una intensitat admirable. Colin Firth, senzillament impecable.
6 – EXIT THROUGH THE GIFT SHOP (Banksy)
El (fals) documental de l’any. Banksy ens acosta al món del “street art” per després riure’s de si mateix a través de la figura d’un suposat artista que arriba a la fama sense fer pràcticament res.
5 – LA RED SOCIAL (David Fincher)
Un magnífic exercici narratiu sobre la creació de Facebook, amb grans interpretacions, personatges magnètics i un ritme constant que manté la intensitat de principi a fi.
4 – LA CINTA BLANCA (Michael Haneke)
La pel·lícula més pertorbadora de l’any. Sense necessitat d’explicitar res, Haneke fa un retrat de la maldat com a mètode d’evasió d’uns nens que repudien la vida que els ha tocat viure.
3 – ORIGEN (Christopher Nolan)
L’estrena més esperada de 2010 no ha decebut. Tot i ser imperfecta i deixar diversos caps per lligar, és un tros de pel·lícula i una experiència única a través dels somnis.
2 – LA CARRETERA (John Hillcoat)
Magistral adaptació de la gran novel·la de Cormac McCarthy. Molt dura, incòmode de veure, però amb una realització impecable. Una de les pelis que més m’ha emocionat aquest any.
1 – TOY STORY 3 (Lee Unkrich)
Un film excepcional de cap a peus. Pixar es supera a si mateixa, torna a construir una grandíssima aventura i arriba al cor de l’espectador amb una senzillesa increïble. Woody, Buzz i companyia ja són immortals. Cinema amb majúscules.
Aquest és el meu Top10 personal, però vosaltres també podeu votar la vostra pel·lícula preferida d’aquest 2010, ja sigui una de les que he inclòs o qualsevol altra. A votar!
jo.. de les que has posat aquí.. no n’he vist masses.. però SENSE CAP MENA DE DUBTE em quedo amb The Road!!! un TROS DE PELI si senyor! aviam què ens porta el 2011!! salut!!
M'agradaM'agrada
Totalment d’acord! En realitat he estat a punt de posar-la com a número 1, però al final m’he decantat per Toy Story 3. Són tan diferents que és difícil dir que una és millor que l’altra…
M'agradaM'agrada
Bona tria!! Un hombre soltero és fantàstic! I el director de fotografia català!!! Bon any!!!!!!!!!!!!
M'agradaM'agrada
Gràcies Marc!!! Bon any!!!
M'agradaM'agrada
Aquest post és del 28 desembre? Toy Story 3 millor peli de l’any? Si senyor, envia el teu CV a l’acadèmia dels Òscars, il·luminat.
M'agradaM'agrada
Molt bé inocente, molt bé… Envia el teu CV a Intereconomía que allí necessiten a gent com tu, amb talent per desconsiderar, provocar i cagar-la sense arguments ni idees per justificar-ho. El que pot fer l’enveja, la ignorància i alguna cosa més, que no escriuré pel poc respecte que et mereixes, és això.
Apa, bon any!
M'agradaM'agrada
Jo potser seré un il·luminat, però quan no estic d’acord amb el que publica algú i li vull dir, intento fer-ho amb bastant més respecte que tu. Segueix així i el teu CV sí que no arribarà enlloc…
En tot cas, et convido a que em diguis quina llista hauries fet tu (tinc especial curiositat), i llavors, si vols, ho discutim com cal.
M'agradaM'agrada
Estic força d’acord. N’he vist 9 de les 10 que proposes i em semblen fantàstiques. Jo també hi posaria ‘Canino’. Em falta veure ‘Bansky’. Quan surti en DVD. ‘El discurso del rey’ -veig que en parles en el post anterior, tampoc l’he pogut anar a veure encara. Aquestes festes ‘maten’. Una abraçada i fins aviat.
M'agradaM'agrada
Hola Jordi, doncs precisament “Canino” va ser una de les descartades de la llista final, juntament amb “Scott Pilgrim”. Serien la 11 i la 12, jeje.
M'agradaM'agrada