An Education
Director: Lone Scherfig
Intèrprets: Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Alfred Molina, Dominc Cooper, Olivia Williams, Emma Thompson.
Gènere: Drama, romàntic. Gran Bretanya, 2009. 90 min.
A l’Anglaterra de principis dels anys 60, Jenny és una estudiant exemplar de 16 anys que està fent l’últim any d’institut i aspira a entrar a la Universitat de Harvard. Les estrictes normes del centre escolar i el conservadorisme dels seus pares xoquen amb la seva personalitat i els seus gustos, que es decanten sobretot per allò provinent de França, ja que signifiquen una mena d’alliberació del món on viu. Un dia que cau una forta pluja, Brit, un elegant home de 35 anys, s’ofereix a acompanyar-la.Després que Slumdog Millionaire i Danny Boyle arrasessin en la passada edició dels Oscars, sembla que l’Academia de Hollywood ha volgut redimir-se d’aquesta insultant superioritat britànica (no tinc cap dubte que va fer mal a més d’un ianqui) i ha reduït les nominacions provinents de les illes pràcticament a un sol film. An Education, la qual, per més inri, està dirigida per una danesa, Lone Scherfig, té l’honor d’estar entre les deu nominades a millor pel·lícula i també apareix a la categoria de millor guió adaptat en la persona de Nick Hornby (autor de Alta Fidelidad) i a la de millor actriu protagonista amb Carey Mulligan. Doncs vistes nou de les deu nominades, no tinc cap dubte que aquesta està entre les cinc millors, que té millor guió adaptat que les altres quatre i que Mulligan s’ha convertit en la meva gran actriu favorita. No és una grandíssima pel·lícula, però sí d’aquelles que flueixen gairebé sense entrebancs.
An Education posseeix la humilitat pròpia dels films que es sustenten bàsicament per la història que expliquen, i que no necessiten girs bruscos ni imatges espectaculars per seguir el seu curs. No hi ha floritures ni intencionalitats, ni tan sols la banda sonora s’atreveix a agafar excessiu protagonisme. Tot és molt terrenal i auster, però també molt àgil i accessible per l’espectador. Això, sumat a la seva curta durada, fa que sigui d’aquelles pel·lícules que passen quasi sense adonar-te’n, però no sense fer-te pensar i també acompanyar la protagonista en els seus dubtes i punts de vista vitals. El retrat de la tradicionalista Anglaterra d’inicis dels anys 60, és a dir, just quan les generacions que trencarien amb aquest tradicionalisme estaven a punt de sorgir, és revelador i il·lustratiu, tant a nivell familiar com escolar, però tampoc de forma excessivament censurable. No obstant, aquesta voluntat de rebel·lar-se contra tot això és la que marca la trama.
Qui es rebel·la és Carey Mulligan, el gran motor de An Education. Aquesta actriu londinenca de 25 anys, totalment desconeguda per un servidor, se’ns posa a la butxaca des del primer moment i ens deixa mig embadalits durant tot el film. La seva cara angelical i somriure irresistible, sumats al caràcter que li dóna el personatge de Jenny, entre rebel i ingenu, són la raó principal del magnetisme que desprèn la pel·lícula. Des d’avui, sóc el seu valedor número 1 per l’Oscar a millor actriu. Al seu costat, un Peter Sarsgaard acostumat a papers secundaris que compleix a la perfecció, però sempre a l’ombra de Mulligan. Menció a part mereixen Alfred Molina i Emma Thompson, dos teloners de luxe que destil·len experiència, sobretot Thompson en les seves breus aparicions com a directora de l’institut de Jenny (a mig camí de Meryl Streep a La Duda).
El film juga força amb la comparació entre classes mitges i classes altes de la societat d’aquells temps, propiciant certes atmosferes que m’ha recordat, relativament i salvant les distàncies, a les de Match Point de Woody Allen. En tot moment, l’ambientació als anys 60 és tan senzilla com efectiva, ja que es redueix a poc més que el vestuari, els cotxes i algunes peces d’art. La banda sonora, força subtil, però molt bonica, també posa el seu gra de sorra, encara que de vegades ni ens n’adonem. La trama avança molt ràpid i sense pausa, tal com aquests instants de la vida de la protagonista. An Education centra el seu missatge en les lliçons que ella rep de tot el que li passa, en una edat en què els dubtes i els impulsos acostumen a ser els qui marquen la direcció.
Tot i que el film presenta uns minuts finals una mica precipitats i que trenquen el ritme portat fins aleshores, i que potser ens adonem que no era tan atrevit com es algú podia esperar, An Education es converteix en un d’aquells productes que, tot i ser aptes per a absolutament tots els tipus d’espectadors, i amb altes probabilitats d’agradar a tothom, deixen una empremta especial. Per sobre de tot, em quedo amb aquesta certesa refermada que, a vegades, no es necessita més que una bona història i habilitat per explicar-la per fer una pel·lícula de cinema més que digna.
Martí,poques directores d cine q hi ha, no te les carreguis! Lone Sherfig no és danès, és danesA. Directora d Wilbur se quiere suicidar, Italiano para principiantes… No e vist An education, pro cada plano i poster q e vist em transmet sensibilitat femenina a crits xD Es diria q la ha fet la Coixet,si no fos perque akesta sembla bona 😉
M'agradaM'agrada
A mi em va encantar. La danesa ja em va sorprendre positivament amb ‘Italiano para principiante’. Una abraçada.
M'agradaM'agrada
Xavi, veig que has trobat el gazapo del post, felicitats! (ejem…)
Hi ha sensibilitat femenina, sí, però tranquil que no és una “peli de ties”, jejeje. Precisament, tot allò positiu que té An Education és on la Coixet fa el contrari. Aquí tot és més simple, sense lirisme ni poètica… ni collonades, vaja…
Hauré de veure “Italiano para principiantes” doncs…
M'agradaM'agrada
A mí me gustó más la de Wilbur se quiere suicidar.
M'agradaM'agrada
Jutjant només basant-me en lo que he llegit, em sembla una actualització-versió del clàssic “Sabrina” de Wilder (del que ja es va fer un espantós remake fa uns anyets, amb Harrison Ford).
Què es pot dir? Billy Wilder és pràcticament insuperable. I Audrey Hepburn, també. I Humphrey Bogart.
– Sic!
M'agradaM'agrada
Doncs sí senyor, Billy Wilder és un mestre i, tot i que no ho vaig posar al comentari, és la clara referència clàssica de An Education. Sí que té aquest to desenfadat de “Sabrina”, però encara li falta per acostar-se a les obres de Wilder.
Per cert, no he vist el remake (per sort, pel que dius).
M'agradaM'agrada
Jo en vaig veure una mitja hora i vaig apagar per no seguir sufrint.
Ja no es respecta res!
M'agradaM'agrada