Aquesta és la llista completa, amb algunes dades estadístiques i curiositats que, en algun cas, es queden només en això, però en d’altres resulten força significatives.
50 – ZOMBIES PARTY (Edgar Wright, 2004)
49 – ENEMIGO A LAS PUERTAS (Jean Jacques Annaud, 2001)
48 – GRACIAS POR FUMAR (Jason Reitman, 2005)
47 – EL ASESINATO DE JESSE JAMES POR EL COBARDE ROBERT FORD (Andrew Dominik, 2007)
46 – EL PROTEGIDO (M. Night Shyamalan, 2000)
45 – SLUMDOG MILLIONAIRE (Danny Boyle, 2008)
44 – DONNIE DARKO (Richard Kelly, 2001)
43 – UNA HISTORIA DE VIOLENCIA (David Cronenberg, 2005)
42 – UP (Pete Docter i Bob Peterson, 2009)
41 – GLADIATOR (Ridley Scott, 2000)
40 – PERSÉPOLIS (Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi, 2007)
39 – ADAPTATION. (Spike Jonze, 2002)
38 – 21 GRAMOS (Alejandro González Iñárritu, 2003)
37 – SIN CITY (Robert Rodríguez, Frank Miller, 2005)
36 – ELEPHANT (Gus Van Sant, 2003)
35 – 24 HOUR PARTY PEOPLE (Michael Winterbottom, 2002)
34 – BABEL (Alejandro González Iñárritu, 2006)
33 – APOCALYPTO (Mel Gibson, 2006)
32 – MYSTIC RIVER (Clint Eastwood, 2003)
31 – MATCH POINT (Woody Allen, 2005)
30 – AMERICAN GANGSTER (Ridley Scott, 2007)
29 – LA VIDA DE LOS OTROS (Florian Henckel-Donnersmarck, 2006)
28 – KILL BILL vol.2 (Quentin Tarantino, 2004)
27 – EL SEÑOR DE LOS ANILLOS: LAS DOS TORRES (Peter Jackson, 2002)
26 – EL SECRETO DE SUS OJOS (Juan José Campanella, 2009)
25 – BIG FISH (Tim Burton, 2003)
24 – MILLION DOLLAR BABY (Clint Eastwood, 2004)
23 – LOST IN TRANSLATION (Sofía Coppola, 2003)
22 – DOLLS (Takeshi Kitano, 2002)
21 – EL CABALLERO OSCURO (Christopher Nolan, 2008)
20 – EL VIAJE DE CHIHIRO (Hayao Miyazaki, 2002)
19 – CARTAS DESDE IWO JIMA (Clint Eastwood, 2006)
18 – WALL·E (Andrew Stanton, 2008)
17 – INFILTRADOS (Martin Scorsese, 2006)
16 – MALDITOS BASTARDOS (Quentin Tarantino, 2009)
15 – CAMINO A LA PERDICIÓN (Sam Mendes, 2002)
14 – ¡OLVÍDATE DE MÍ! (Michel Gondry, 2004)
13 – GRAN TORINO (Clint Eastwood, 2008)
12 – EL RETORNO DEL REY (Peter Jackson, 2003)
11 – KILL BILL vol.1 (Quentin Tarantino, 2003)
10 – SNATCH. CERDOS Y DIAMANTES (Guy Ritchie, 2000)
9 – MEMENTO (Christopher Nolan, 2000)
8 – REQUIEM POR UN SUEÑO (Darren Aronofsky, 2000)
7 – IN THE MOOD FOR LOVE (Wong Kar-Wai, 2000)
6 – NO ES PAÍS PARA VIEJOS (Joel Coen i Ethan Coen, 2007)
5 – OLDBOY (Park Chan-Wook, 2003)
4 – EL SEÑOR DE LOS ANILLOS: LA COMUNIDAD DEL ANILLO (Peter Jackson, 2001)
3 – AMORES PERROS (Alejandro Glez. Iñárritu, 2000)
2 – CIUDAD DE DIOS (Fernando Meirelles, 2002)
1 – EL PIANISTA (Roman Polanski, 2002)
- Anys amb més pelis: 2002 (8), 2003 (8), 2000 (7).
- Països amb més pelis: USA (33), G.Bretanya (4), Japó (3), França (3). Però cap de les tres primeres és americana.
- Directors amb més pelis: Clint Eastwood (4), Quentin Tarantino (3), Alejandro G. Iñárritu (3), Peter Jackson (3).
- Al Top 10 hi ha pel·lícules de 6 nacionalitats i 5 idiomes diferents. 9 de 10 són del 2000 al 2003.
- 31 pelis són de la primera meitat de la dècada, només 19 de la segona. I només 6 (3+3) dels dos últims anys.
- Altres llistes de la dècada: IMDb / Fotogramas / Times / AV Club / EW / Rolling Stone
Algú s’atreveix a elaborar el seu Top10 personal? Encara que sigui sense definir posicions…
així, ràpid i basant-me en les que tu has posat,
i en alguna més que se m’ha acudit:
1. adaptation
2. mulholland drive
3. symphaty for mr. vengeance
4. encuentros en el fin del mundo
5. dolls
6. inglorious basterds
7. ratatouille
8. ciudad de dios
9. amores perros
10. sin city o kill bill o altres
M'agradaM'agrada
Si em permets, jo també he fet un petit estudi del teu TOP 10, en aket cas més qualitatiu que quantitatiu, i en trec també una conclusió significativa: el Martí és un sàdic! xDD
M’explico: En línies generals, les teves 10 preferides són pelis crues i violentes, que acaben fatal i/o que et deixen fet pols al sortir del cine! Vamos, està clar que lo teu no són les històries familiars amb finals feliços precisament. Ojo, que em sembla fantàstic i jo també sóc molt així, però és que veient la llista és molt descarat! 😉
Requiem, OldBoy, Amores perros, pianista…. mare meva, sembla més aviat un top de les pelis menys aptes per a estómacs sensibles!
Absències flagrants del Top 50:
-La CIÈNCIA FICCIÓ! Si no fos perque Blade Runner és de les teves preferides, diria que menysprees aquest gènere! Ni una! Vale, Wall-e, però és animació, comèdia… I potser podríem considerar Donnie Darko, però igualment està en una humiliant posició 44. Em sembla especialment rellevant, tenint en compte que hi ha hagut obres mestres del gènere com “Hijos de los hombres” del Cuarón, Minority Report del Spielberg…
– EL LABERINTO DEL FAUNO! La considerada millor película de la dècada segons Metacritic.com (98/100), és a dir segons els crítics! No l’has vista?
– Més Shyamalan! Em pensava que, com jo, el indio era un dels teus dires preferits. Però només has posat El protegido, i a la 46! I ni entren Señales i El Bosque…quina decepció. A més Señales te l’hagués computat com a ciència ficció! jeje
M'agradaM'agrada
Pel que fa al meu Top 10, doncs de les teves em quedo segur amb Memento, OldBoy i La Comunidad del anillo. Requiem l’hauria de tornar a veure, i “No es país” està ahí ahí. Descartaria segur “El pianista”. Ho sento, però l’ombra de “la lista de Schindler” és massa allargada.
Afegiria, com es pot deduïr d’abans, alguna del Shyamalan, El laberinto del fauno i Hijos de los hombres.
I perquè vegis que jo no sóc tan violent, sàdic i pessimista com tu, jeje, “Olvídate de mi” està al meu pòdium, i per allí ronda “Buscando a Nemo”, la millor comèdia de la dècada, la millor peli familiar, i el millor personatge de la dècada, la Dori, of course!! ^^
M'agradaM'agrada
Jajajaja, sí, cinematogràficament sóc una mica sàdic… ho reconec. Queda força evident quin tipus de pelis són les que més m’agraden, les que et deixen fet pols, les “desgarradores”. Al fer una llista tan personal, no ho he pogut amagar. De totes formes, que quedi clar que en cap moment m’he guiat pensant en gèneres ni res d’això…
I també et reconec que hi ha moltes pelis que hagués pogut posar i no ho he fet… ves a saber, perquè hi havia algun detall que em decantava per d’altres, però que no desmereixen gens! Les que cites tu, per exemple, podrien ser perfectament a la llista. Ah, i en cap moment m’he fixat en gèneres ni res d’això… ah, i la ciència-ficció per suposat que m’agrada! però em reconeixeràs que la dècada ha estat fluixeta…
m_, bona llista, però Oldboy és molt millor que Sympathy, i Lynch i jo no ens portem gaire bé… jejejeje.
M'agradaM'agrada
buuuuu
si ens posem a fer crítiques qualitatives sobre gustos,
no acabaríem mai…
(i ja mhe controlat per no ferho amb la teva llista :P)
a mi lynch tb m’irrita una mica,
pero mulholland drive és sublim.
i a mi em va agradar més symphaty que old boy,
on hi ha algunes coses una mica patilleres
i un final d’aquells sàdicorientals que sels envà la ollà…
symphaty és més rodona al meu parer,
més crua i no tant efectista/estilitzada.
M'agradaM'agrada
Mira no hi havia caigut, m’agrada que no hagis posat El laberinto del Fauno, amb el guió tant ple de sense sentits que te, fotet Xavi !! jejeje ( Buscando a Nemo la millor comedia de la decada Xavi… VA HOME VA XAVI!! )
M'agradaM'agrada
Interessant llista. Treuria alguna peli d’ella, i potser afegiria alguna del Lynch, Bloody Sunday o Brick
M'agradaM'agrada
“Bloody Sunday” estava a la llista! Però va caure per la inclusió d’alguna altra a última hora. Gran gran peli. “Brick” em va agradar, però tampoc fins al punt de posar-la entre les 50 millors.
Respecte “El Laberinto del Fauno”, trobo que és una bona peli, però no comparteixo l’entusiasme del Xavi ni de Metacritic.com (que et paguen per fer publi? jeje). És més, el primer cop que la vaig veure no em va convèncer gens.
m_, a mi de Lynch m’encanten “Lost Highway” i “Una Historia Verdadera”… i fins aquí. Gràcies per reprimir-te i no carregar-te la qualitat dels meus gustos personals! 😉
M'agradaM'agrada
home, és que tens molt bon gust, però n’hi ha alguna que no posaria ni al top 1000…
i com pot ser que t’agradi lost highway i no mulholland drive,
si són del mateix rotllo,
però mulholland més rodona, més amena i més tot???
M'agradaM'agrada
Menos mal, perquè si estiguéssim d’acord en totes seria un avorriment… gràcies per lo del bon gust!
Sempre penso que Mulholland l’haig de tornar a veure, però em fa molta mandra… amb Lost Highway de seguida vaig trobar una explicació que em quadrava amb el que passa, per això la vaig apreciar de seguida. Mulholland segueixo sense poder dir si m’ha agradat o no, no tinc raonament per cap de les dues opcions.
M'agradaM'agrada
clar, si no tens la clau de mulholland,
tot pot ser una mica desconcertant,
pero quan la saps tot lliga perfectament
(i fins i tot té el punt daportació subjectiva ala lost 😉
només et diria que et fixessis bé en les primeres escenes/imatges…
mulholland m’encanta pq té una mica de tot,
moments que fan riure, moments de terror,
amor, sexe i rock&roll,
i el punt aquell de metallenguatge que tot ho sublima.
genial!
només sentir la música ja sem posa la pell de gallina.
jo només l’he vista 7 cops,
pero potser s’acosta el moment del 8è,
que ja fa molts mesos de l’ultim…hehe 🙂
M'agradaM'agrada
Definitivament, l’hauré de tornar a veure. És de justícia. Potser llavors hauré de dedicar un post exclusiu a parlar d’aquesta peli, jeje. Estic segur que donaria per això, i més…
M'agradaM'agrada